Zo maak je van 'afmelden' een tweede kans

Afmeldingen voor je nieuwsbrief? Een goede afmeldpagina zorgt dat iemand zich misschien wel bedenkt - en in ieder geval voor een beter laatste contactmoment met je organisatie! Een paar goede tips op een rijtje.

Het overkomt de besten onder ons. Misschien vanwege een andere strategiekeuze. Misschien omdat de content niet meer relevant is. Misschien wilden ze zich gewoon niet eens abonneren.

Maar nee, dat kan het natuurlijk niet zijn. Je bent namelijk druk bezig geweest fantastische content op je doelgroep af te vuren, toch? Maar de realiteit is dat abonnees soms hun interesse voor je verliezen en dat zegt niet altijd wat over de kwaliteit die je hebt te bieden. Ze moeten alleen even herinnerd worden waarom jouw aanbod zo goed is en waarom afmelden voor je nieuwsbrief of mails jammer is.

Dat is precies waar je afmeldpagina in beeld komt. Die hekkensluiter kan namelijk ofwel het laatste zijn wat je abonnee ziet van je organisatie, óf de eerste stap in jullie vernieuwde relatie.

Hoe zet je nu een goede afmeldpagina op?

Allereerst moet je je realiseren dat je bezoekers niet per ongeluk op deze pagina landen. Ze proberen zich willens en wetens bij je af te melden. Dus dit moeilijker voor hen maken is meest foute wat je kunt doen. Het zorgt er bovendien zeker niet voor dat ze zich bedenken - het maakt alleen de kans groter dat ze bedenkingen over jou gaan krijgen.

Dat betekent dat je nooit, maar dan ook nóóit:

  • afmeldknoppen moet verbergen
  • ze verplichte velden moet laten invullen
  • logins of passwords moet eisen
  • bezoekers erin moet luizen om zich opnieuw in te schrijven

Deze tactieken ben je zelf vast al eens tegengekomen. En zeker weten dat het bij jou ook niet gewerkt heeft. Maar met je bezoekers op een eerlijke manier benaderen zou je weleens verder kunnen komen dan je denkt.

Hoe overtuig je iemand die zijn besluit al heeft genomen?

De beste manier om iemand te raken, is door emotie - meestal met humor, als je dat ligt. Een paar van de beste afmeldpagina's zijn zo opgezet dat je als bezoeker niet anders kunt dan in de lach schieten. Maar dat werkt niet voor iedere organisatie.

bonobos-1

 Het kan grappig zijn om iemand een vervelend gevoel te geven als hij zich wil afmelden, zolang je maar niet over een grens gaat. En die grens is: toestaan dat ze zich afmelden. Uiteindelijk moet iemand die niet langer geïnteresseerd is gewoon de kans krijgen te vertrekken. Verberg geen knoppen, gebruik geen inversie-tactieken in je tekst. Maak het helder en makkelijk.

Maar geef ook een reden waarom iemand zou moeten blijven. Herinner ze aan al je geweldige content. Geef iets weg. Gooi er een kortingscode tegenaan. Geef ze zelfs ademruimte door hun abonnement op je nieuwsbrief of mail te pauzeren als ze het gevoel hebben dat ze hun mailbox niet meer onder controle hebben. Het is een kwestie van proberen wat het beste aanslaat bij jouw publiek.

Welke tactieken zijn er om het aantal afmeldingen te laten dalen?

1: Vraag 'waarom' en wat ze graag hadden willen zien

Laat je bezoekers niet zomaar vertrekken. Vraag om hun feedback. Vraag waarom ze zich afmelden en maak het makkelijk voor ze om hun mening over je content te geven. Heel wat afmeldpagina's hebben een lijstje met meerkeuzevelden waarmee iemand kan aangeven waarom hij vertrekt. Maar laat ook een veld open zodat iemand zijn persoonlijke reden kan geven.

Het allerbelangrijkst: maak niet de fout om de feedback die je krijgt te negeren. Het lijkt misschien niet zo relevant nu, maar met de informatie kan je een hele massa abonnees behouden als je een probleem nu tackelt.

2: Maak een abonnement-op-maat mogelijk

Alleen maar omdat een abonnee minder van je wil zien, wil dat niet zeggen dat hij de band met jou volledig wil verbreken. Heel vaak wil iemand alleen maar de frequentie of de soort informatie veranderen. Geef die mogelijkheid. Als je elkaar in het midden ontmoet, besluit iemand misschien wel om toch bij je te blijven.

3: Maak je merk en je afmeldpagina menselijk

Je bezoeker naar een blanco pagina leiden waarop alleen een afmeldlink staat is niet echt de beste manier om hem te laten zien dat hij belangrijk voor je is. De bedoeling is om de gevoelige snaar van je publiek te raken. De bekende afmeldpagina van Hubspot doet precies dát: humor en droefheid gebruiken om bezoekers terug te laten komen.

unsubscribe

 

Zorg er ook voor dat je afmeldpagina een volwaardig onderdeel van je website is. Zo voorkom je bezorgdheid bij je bezoeker over waar hij terechtkomt als hij op de afmeldlink klikt.

4) Personaliseer je afmeldpagina door slimme velden te gebruiken

Een andere manier om je afmeldingspercentage omlaag te brengen, is door slimme velden te gebruiken. Daarmee geef je de pagina voor je bezoeker een persoonlijk gevoel en uiterlijk voor de bezoeker. Of dat nou is door in de aanhef de voornaam van de bezoeker te noemen of door content aan te bieden op basis van informatie die de bezoeker al eens eerder heeft ingevuld - het kan helpen om hem te overtuigen langer te blijven dan hij van plan was.

Automatisch laten vullen van velden helpt ook omdat op die manier afmelders niet gedwongen worden om allerlei vragen (zoals voornaam, achternaam, e-mailadres etc.) te beantwoorden, enkel om zich af te melden.

 

Wil je meer weten, dan help ik je graag verder. Succes..!